Tekstgrootte
Thomas uit groep 4 klopt op mijn deur. Een beetje verlegen komt hij binnen. Het hoofd gebogen.
“Er is iemand, die mij pest, omdat ik het antwoord niet weet’, zegt hij. “Natuurlijk weet je niet alles, daarom zit je ook op school”, antwoord ik. Voor mij zie ik een kind met te weinig zelfvertrouwen. Een kind, dat faalangst en (mogelijk) een te laag zelfbeeld heeft. Het is mijn missie om elke leerling het zelfvertrouwen mee te geven, dat hij verdient. Kennis alleen is niet genoeg. We moeten de kinderen klaarstomen voor de maatschappij. Ze stevig in hun schoenen laten staan! Wij doen dat op school door het geven van Kanjertraining en Rots en Waterlessen.
Met deze lessen zorgen we ervoor dat we het zelfvertrouwen en de communicatieve en sociale vaardigheden vergroten en dat we problemen als pesten, conflicten en uitsluiting voorkomen. In een paar kernwoorden gaat het om: vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen ontdekken wie zij zijn en groeien in wat zij kunnen. Dat doen we door ondernemend onderwijs te geven. Daarmee bedoelen wij:
leren plannen, samenwerken, onderzoek doen en presenteren, informatie verwerven en al vroeg leren programmeren. De leerlingen doen mee met de Lego League. In het kooklokaal zijn zij bezig met ondernemende activiteiten, zoals koken voor een goed doel. Kinderen van groep 7 runnen een fruitkraam. We leren verantwoording te nemen voor het eigen leerproces. Wij zijn pas tevreden als een kind vol zelfvertrouwen van school gaat.
Wat kun je nog meer doen aan meer zelfvertrouwen? Elk kind leert zich te ontwikkelen in zijn of haar talent. De focus ligt op wat het kan. Elk kind krijgt de aandacht die het verdient.
Jij als ouder draagt natuurlijk ook jouw steentje bij. Ben jij zelf iemand van het ‘perfecte plaatje’? Al dan niet ingegeven door wat je op social media ziet? Grote kans dat je dat projecteert op jouw kind. Hoe geef je je kind wel het zelfvertrouwen dat hij nodig heeft? Geef het gevoel van de moeite waard en geliefd te zijn. Geef complimenten en richt je daarbij vooral op de inspanning, niet alleen op het resultaat. Luister naar je kind en geef het het gevoel dat niet alles kunnen en fouten maken erbij horen. “Een mens zonder fouten moet nog geboren worden”, zei mijn tante ooit toen ik zelf worstelde met een fout die ik gemaakt had. En zo is het. Bovendien, perfectie is saai. Maar goed dat het niet bestaat.
Thomas maakt het goed. Hij is weerbaar en kan heel goed programmeren. Hij groeit in wat hij kan, niet om aan een zogenaamd perfect plaatje te voldoen.
Thomas is een gefingeerde naam.