Tekstgrootte
Voor een kind is het enorm belangrijk dat het ‘gezien’ wordt. Daarom is een persoonlijke begroeting bij binnenkomst in de klas bijvoorbeeld een goed begin. Maar hoe zorg je daar als juf of meester voor als de school dicht is? Wegens de coronacrisis besloot het kabinet op zondag 15 maart de scholen met ingang van 16 maart te sluiten. Van de ene op de andere dag moesten leerlingen, leerkrachten en ouders hiervoor een oplossing vinden. In deze meivakantie blikken wij met drie leerkrachten, Ans van groep 1/2, Ilse van groep 3 en Wytske van groep 6/7 van de Visser ’t Hooft school in Castricum, terug op deze uitzonderlijke periode.
Opvallend is dat alledrie de juffen een compliment maken aan de ouders. ,,De ouders waren geweldig! Ze dachten mee, anticipeerden en keken naar de mogelijkheden. Wij zijn geen zogenaamde ‘top down’ school, er is altijd al veel samenwerking met de ouders”, zo geeft Ans van groep 1/2 aan. ,,En wat ook fijn is, is dat wij vanuit Tabijn (overkoepelende stichting, red.) terug kunnen vallen op een goede ICT afdeling. Binnen no time was digitaal gezien alles geregeld”.
Het doel van de Visser ’t Hooft school is om in deze tijd de sociaal emotionele afstand zo klein mogelijk te houden. ,,We hebben de leerlingen persoonlijk benaderd”, zegt Wytske van groep 6/7. ,,Elke school doet dit anders, maar wij hebben bijvoorbeeld live via video instructies gegeven of we zijn in gesprek gegaan met de leerlingen. Ook hebben we persoonlijk bij hen thuis aangebeld om contact te hebben en om tasjes met spullen te brengen. ,,Dat was heel emotioneel, je ziet kinderen opspringen van de bank als je aan komt lopen”, vertelt Ans hierover.
De maatschappij is continu aan het veranderen. Denk aan de robotisering, het Engels dat steeds belangrijker wordt en het feit dat kennis alleen niet meer genoeg is. Digitaal goed mee kunnen komen, flexibel en zelfredzaam zijn zijn minstens zo belangrijk. Dat de school hier al op ingericht is zal wellicht meegespeeld hebben in de succesvolle transitie naar het lesgeven op afstand.
,,Lezen, rekenen en schrijven zijn de basisvakken voor mijn leerlingen”, legt Ilse van groep 3 uit. ,,Die vakken moesten goed door blijven lopen. Dat lukte, doordat we bijvoorbeeld succesvol veilig leren lezen via Zwijsen gebruikten, ze van mij elke dag om halfelf via Google Meet Classroom verhaaltjessommen kregen en ik elke dag de rekeninstructie gaf. Ouders waren ook blij dat er structuur was.” Wat Ilse bij gebleven is, is dat wanneer zij in beeld kwam, een leerling zei: ,,Leuk dat ik juf weer zie.”
,,De kinderen waren heel flexibel, maar je moet er wel goed rekening mee houden dat elk kind anders is”, geeft Wytske van groep 6/7 aan. ,,We hebben daarom op een gegeven moment met het videobellen groepjes van vijf gemaakt, op niveau”. Ans van groep 1/2 zegt hierover: ,,We hebben alle kinderen van groep 1 en 2 persoonlijk telefonisch en via Google Meet gesproken, zodat zij lekker met juf konden kletsen”. De kleuterleerkrachten maakten iedere dag voor de kinderen een voorlees en speels instructiefilmpje. Veel kleuters bleven de filmpjes steeds opnieuw bekijken. Naar aanleiding daarvan stuurden de ouders (vooral) foto’s en filmpjes door van de kinderen die enthousiast de opdrachten deden. De kinderen kregen daar antwoord op van de juf.
Dat kinderen ook zelf oplossingen zoeken in hun behoefte om ‘gezien’ te worden, is af te leiden uit een treffend voorbeeld van Wytske van groep 6/7: ,,Een leerling uit mijn klas wilde dolgraag dat zijn presentatie over wereldoorlogen door kon gaan. Hij had behoefte aan diepgang en wij hebben toen boeken door zijn brievenbus gedaan. Via ‘scherm delen’ kon hij alsnog zijn presentatie geven”.
Vanaf 11 mei gaan de scholen weer open. Per dag mag maximaal de helft van de leerlingen op school zijn. Vorige week kwamen de onderwijsorganisaties met een gezamenlijk protocol voor de opening van de scholen na de meivakantie. Zij willen dat kinderen afwisselend hele dagen naar school gaan, in plaats van halve dagen. Hoe dit zich verder ontwikkelt, is bij het ter perse gaan van deze krant wellicht bekend.