Tekstgrootte
Van februari tot en met mei zijn leerlingen van groepen 7 en 8 van basisscholen uitgedaagd om een idee voor een bedrijf te bedenken en uit te werken. In vier lessen krijgt het idee vorm en volgt een ondernemingsplan. Na een pitchtraining presenteren de leerlingen hun idee aan de school, de ouders en de jury. De selectiecommissie beoordeelt welke 7 door mogen naar de Grande Finale van de Masterclass Ontluikend Ondernemen, vandaag (5 juni), om 16 uur in Wormer. De Visser ’t Hooft School uit Castricum maakt maar liefst twee keer kans, met ‘De Klessebes’ en ‘Fit 4 Energie’. Beide projecten zijn door naar de Grande Finale. Het project ‘Electric Crane’ is niet door, maar wél uitgenodigd door PWN. Wat maakt deze projecten zo bijzonder? Wij interviewden respectievelijk deze drie groepjes van De Visser ’t Hooft School.
De Klessebes
,,Wij vinden het belangrijk dat iedereen met elkaar praat”, vertelt Tess van De Klessebes. Dat verklaart gelijk de naam van het project. ,,Maar op die naam kwamen we ook, omdat wij veel kletsen met elkaar”, vult Julie aan. Het idee van De Klessebes is dat er een café/restaurant komt waar mensen met en zonder een beperking samenkomen. Zowel qua gasten als qua personeel. Om de jury te overtuigen hadden de dames een goede presentatie gemaakt met ,,best veel slides’. ,,We vonden het belangrijk dat ze een goed beeld kregen”, aldus Minke. Isa geeft aan, dat de jury na afloop vond dat het idee zo goed is uitgedacht, van A tot Z. Conclusie: je kunt nog zo’n goed idee hebben, het moet wel uitvoerbaar zijn!
Fit 4 Energie
Even was het schrikken geblazen! Joery vertelt dat de stroom uitviel tijdens hun presentatie. ,,Wow, je hebt het licht uitgefietst”, werd er gezegd. ,,Het was heel toevallig”, vertelt Robin. ,,Het zou mooi zijn geweest als het licht aan was gegaan toen wij gingen fietsen”. Het project ‘Fit 4 Energie’ is namelijk juist bedacht om met fietsen energie op te wekken. Sportscholen en hotels met fitnessruimtes zijn de doelgroepen. Tim vertelt: ,,Een dynamo sluit je aan op een hometrainer en door te fietsen wek je energie op, die je opvangt met een accu. De energie, die in de accu zit, kun je bijvoorbeeld voor de verlichting gebruiken.” Iedereen heeft een eigen rol binnen het project. Zo is Benjamin verantwoordelijk voor verkoop. ,,Het leukst vond ik het om stemmen binnen te halen.” Conclusie: naast een goed uitgedacht idee moet een idee ook aanslaan, moet je het kunnen verkopen.
Electric Crane
Tot slot de groep die niet naar de Grande Finale gaat, maar wél is opgevallen bij PWN. Het idee van dit project is, dat zij een kraan willen maken met een dynamo erin. Waarbij het water het wieltje laat draaien, zoals bij een molen. De dynamo wekt energie op. De technische kant van dit idee moet nader onderzocht worden. Misschien wil PWN hieraan meewerken? Wie weet.
Alle projecten passen in deze tijd van maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en de energietransitie. Waarin je je in een pitch onderscheidt is als je kunt laten zien dat een idee uitvoerbaar is, verkoopbaar is en dat er een partij is die de technische haalbaarheid kan onderzoeken.
Wij zijn benieuwd wie vandaag de titel Ontluikend Ondernemer krijgt. We houden jou op de hoogte.