Tekstgrootte
De druk voor het kiezen van de juiste baan is groot. Maar dokter, advocaat of profvoetballer is lang niet altijd een droombaan. Welk beroep is dat wel? Steeds meer ligt de nadruk op zelfontwikkeling, creativiteit en flexibiliteit. Zaken die je terugvindt in het ondernemerschap. Niet voor niets zijn er zoveel startups. Maar ook in veel andere beroepen, in kleine én grote bedrijven, zijn ondernemende vaardigheden nodig. Herken je jezelf hierin en zie je jouw kind(eren) dit ook het liefste doen? Kies dan voor een basisschool waarbij kinderen ondernemend leren. ,,Jong geleerd is oud gedaan”, zeggen ze toch?
Ondernemerschap in het primair onderwijs
Het onderwijs heeft de belangrijke taak om kinderen voor te bereiden op de huidige maatschappij, de 21e eeuw. Informatie, communicatie en technologie zijn altijd en overal beschikbaar. De wereld verandert in een hoog tempo en het onderwijs heeft nauwelijks de tijd om mee te groeien met deze veranderingen. Tegenwoordig zijn er basisscholen die hierop inspelen en werken met ondernemend leren. Ondernemen draait om uitdagingen aangaan. Kinderen moeten zelf dingen ontdekken door te doen en worden gestimuleerd om ideeën om te zetten naar daden. Ze leren kansen te zien en te benutten. Er wordt bij scholen die ondernemend leren niet alleen les gegeven vanuit boeken maar ook vanuit excursies of door de werkelijkheid in de school te halen. De persoonlijke ontwikkeling en creativiteit van de kinderen staan centraal.
Actief leren
Kennis kun je tegenwoordig overal vandaan halen. Kinderen leren daarom juist wat ze met deze informatie kunnen doen en wanneer ze deze informatie nodig hebben. Ze leren informatie te filteren. Daarnaast leren ze om zelf zoveel mogelijk ervaringen op te doen. Ze leren van hun fouten en zien kansen in hun eigen successen. Door het maken van fouten en het stellen van vragen blijven ze actief leren. Kinderen die van een school komen die werken met ondernemend leren zijn zelfverzekerd, onderzoekend, kunnen planmatig werken en samenwerken. Ze durven te presenteren en weten hoe ze onderzoek moeten doen.
Stimuleren van ondernemend gedrag
Basisschool Visser ’t Hooft in Castricum (visserthooft.tabijn.nl) is een voorbeeld van een ondernemende school. Kinderen worden gestimuleerd om hun talenten te benutten en uit te bouwen. Het stimuleren van ondernemend gedrag loopt als een rode draad door hun onderwijs heen. Basisschool Visser ’t Hooft werkt met een gestructureerde en planmatige aanpak om kinderen inzicht te geven in alle mogelijkheden en hen te laten bijdragen aan hun eigen ontwikkeling. Creatief denken heeft ook een belangrijke rol. Kinderen leren programmeren, ze maken 3D ontwerpen, ze krijgen les in de mediawijsheid en leren werken met het office 365 pakket.
Kinderen met een sterke ondernemingszin hebben vaak het vermogen om hun plannen daadwerkelijk te realiseren. Hiervoor is onderwijs dat zich richt op ondernemend leren belangrijk. Goed onderwijs waarbij gefocust wordt op ondernemend leren draagt tenslotte bij aan jouw kleine ondernemer!