Tekstgrootte
Herken je dit? Je kind komt thuis van school en je vraagt hem of haar hoe het vandaag ging. ,,Oh, niets bijzonders”, krijg je terug, jou verbaasd achterlatend. Dát is wat de leerkrachten op basisschool Visser ’t Hooft willen voorkomen! Op deze school wordt er alles aan gedaan om op een inspirerende manier les te geven. In het ontwikkelen van vaardigheden en het overdragen van kennis. Maar hoe maak je kennis ‘cool’? Daar komen wij achter als wij drie ‘nieuwe’ juffen van deze school afzonderlijk van elkaar interviewen.
Dit schooljaar zijn er drie nieuwe leerkrachten van start gegaan op de Visser ’t Hooft School; Wytske, Daniëlle en Carola. Wytske vormt samen met Carola een duo voor groep 6 en 7 en Daniëlle geeft afwisselend met Rina les aan groep 8. Alledrie vinden ze: ,,Het mooiste aan les geven is dat je iets kunt leren aan kinderen.”
Verkleed als directeur
Wytske vindt het leuk om kinderen mee te nemen in een verhaal. Zo kwam zij verkleed als directeur van een bedrijf de klas binnen om het onderwerp ‘Ik run een winstgevend bedrijf’ binnen het thema Topondernemers te doen leven. Dat de Visser ’t Hooft School een ondernemende school is, las ze in De Castricummer. Dat inspireerde haar om bij de school te solliciteren. ,,Het grappige is, dat ik hier zelf leerling ben geweest”, vertelt Wytske. ,,Wat ik het leukst vind is dat we bijvoorbeeld, zoals nu, met het thema Topondernemers werken. De leerlingen moeten onder andere een sollicitatiebrief schrijven en zijn er op die manier van doordrongen dat de brief in foutloos Nederlands geschreven moet zijn. Dan hoef je niet meer ‘los’ een taalles te geven, die integreer je in het thema.”
Witte spinnen
Net als Wytske heeft Daniëlle haar kinderjaren doorgebracht op de Visser ’t Hooft School. ,,Ik vind het erg mooi om te zien hoe je kennis overdragen ‘cool’ maakt door kinderen zelfstandig te laten onderzoeken. Zelfs in mijn tijd op deze school was er al een stuk vrijheid hierin. We mochten bijvoorbeeld onder de school kruipen en kwamen spinnen tegen die wit waren. Van nature zijn spinnen wit in plaats van zwart, zo ontdekten wij.” Daniëlle vindt de podiumtijd tot nu toe het leukst. ,,Het is zo mooi om te zien hoe enthousiast de kinderen zijn en hoe gewend ze zijn om op het podium te staan.” Ook zij noemt het thema Topondernemers. ,,De kinderen leren dat iemand niet slim of dom is, maar ieder zijn of haar talent heeft. De één kan goed muziek maken, de ander kan bijvoorbeeld goed een onderzoek doen of verhalen schrijven. Het is fijn dat een leerling zijn of haar talenten ontdekt.”
‘Juffen kunnen alles’
Derde nieuwe juf Carola vertelt dat ze veel terug krijgt van leerlingen. Zo was er een die zei: ,,Juffen kunnen alles”. Hij wilde namelijk, dat ze zijn zonnebril zou repareren. ,,Een kind geeft jou ook veel”, vertelt ze. ,,Ik wil een leerling graag iets meegeven, inspireren, maar zij doen dat andersom net zo goed. Het mooiste vind ik het, dat je een kind iets kunt leren en dat ze thuis vertellen wat ze hebben geleerd. Net als ‘klasgenoot’ Wytske kwam ze in aanraking met ‘Grej of the day’, een werkvorm met als doel om kinderen thuis te laten komen met een goed verhaal. Kinderen krijgen een raadsel mee naar huis, onderzoeken thuis wat de uitkomst kan zijn, overleggen met hun ouders en de volgende dag geeft de leerkracht een microles over het onderwerp. De afspraak is dat de kinderen daarna aan minstens één persoon vertellen wat ze geleerd hebben. Het is een vernieuwende manier van lesgeven om kennis ‘cool’ te laten zijn. Afgelopen zaterdag gingen de vier leerkrachten van groep 6, 7 en 8 naar een lezing van de bedenker van ‘Grej of the day’. Een volgende keer meer hierover.